Alain de Botton’s The School of Life: Romanticism
Romantic Realism, Study Number 5 (1999) van Yue Minjun
Museum de Fundatie in Zwolle toont tot en met 6 april 2015 de expositie In Search of Meaning – Mensbeelden in globaal perspectief. Het werk Romantic Realism, Study Number 5 (1999) van de Chinese kunstenaar Yue Minjun drukt een typisch romantisch thema uit: vervreemding. Minjun’s grijnzende figuren zijn een persiflage op de communistische propagandakunst: hun spandoek is leeg. De Chinese cultuur stelt het collectief boven het individu, dat daardoor vaak onderdrukt wordt en zich niet kan ontplooien. Naar buiten lijken alle individuen op elkaar en produceren ze een overdreven glimlach, maar van binnen denken en voelen ze iets heel anders: de glimlach is verworden tot een verontrustende grimas.
‘De romantici zijn terug van nooit helemaal weggeweest’
Een Romantische Reis in Het Noordbrabants Museum
Romantische mode – Mr Darcy meets Eline Vere
De romantiek van vergeten groenten
Handgeplukt, handgekneed, handgeschept: ons eten is nog nooit zo romantisch geweest
Gortdroog brengt de Keuringsdienst van Waarde in beeld dat er tussen het productieproces van Hoeksche Chips en dat van Lays nauwelijks verschil bestaat, behalve dan de schaal waarop geproduceerd wordt. Zien we bij Lays een steriele fabriek en een volledig geautomatiseerd proces waar geen mens aan te pas komt, in de Hoeksche Waard is het een boerenschuur die niets anders blijkt te zijn dan de overkapping van een eveneens volledig geautomatiseerde productielijn. Een machine sorteert en wast de aardappelen, waarna een volgende machine de aardappelen snijdt en weer een andere machine de schijfjes in de olie gooit en tijdens het bakken draait. Ook hier is geen mens, laat staan een boer te zien. Net als bij Lays is de rol van de mens gereduceerd tot het afstellen van machines.
Als de verslaggever aan aardappelboer en fabriekseigenaar Henk Scheele vraagt hoe het nou zit met de term ‘handgebakken’ op de verpakking, geeft deze eerlijk toe dat daar in de praktijk niet veel van klopt. Ter verontschuldiging voegt hij er aan toe : “De mens wil weg bij het fabrieksmatige. Wat met de hand wordt gedaan, doet ’t beter. Dat hoort gewoon bij deze tijd. De mens wil een stukje beleving.” Aan dat stukje beleving hangt wel een stevig prijskaartje, namelijk tussen de € 2,50 en € 3, – voor een zak chips waar volgens de producent voor welgeteld € 0,10 aan aardappel in zit. We hebben het er blijkbaar graag voor over, want de merken die zogenaamd ambachtelijk vervaardigde chips aan de man brengen, zijn allang niet meer op de vingers van één hand te tellen. Big business!